|
معیارهای انتخاب اصلح در کلام مقام معظم رهبری حفظه الله
+ نویسنده مهدی سلیمانی آشتیانی در سه شنبه 7 آبان 1392 |
انتخابات در كشور ما، نه یک امر نمایشی است، بلکه نمایشگاهی برای نشان دادن عزم، رشد دینی، استقامت، دانایی و هوشیاری ملّت ایران است که نشانگر پایبندی مردم به نظام مردم سالاری دینی است. در نظام اسلامی، تمامی اعمال انسان باید با بصیرت و شناخت صحیح و منطقی همراه باشد و این زمانی اتفاق میافتد که معیارها و ملاکها رعایت شود. این شناخت در بعضی از اعمال اهمیت ویژهای پیدا میکند که انتخاب افرادی به عنوان حافظ بیت المال و منافع حکومت اسلامی و مردم از این مقوله است. مقام معظم رهبری حفظه الله در مقاطع مختلف، با فرا رسیدن زمان انتخابات، اعم از انتخابات شورای نگهبان، مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری، بیانات مهمی داشتهاند. ایشان انتخابات را بسیار پر اهمیت ارزیابی کرده، میفرمایند: «شرکت در انتخابات بارزترين مظهر حضور مردم در صحنه و پشتوانة عظيم انقلاب و کشور است و ميتواند همچون سنگري مستحکم سرنوشت ملت و کشور را از هر آسيبي مصون سازد و دشمنان را از تعرض و گستاخي باز دارد.»1 آگاهی ملی، حکومت مردمی مردم نباید از تحولات کشور بیخبر باشند؛ چراکه حکومت اسلامی حکومتی مردمی بوده و حضور و شرکت مردم در مسائل علمی، اقتصادی، سیاسی و... در پیشرفت کشور بسیار مهم است. «مردم سالارى دينى با شركت مردم، حضور مردم، ارادة مردم، ارتباط فكرى و عقلانى و عاطفى مردم با تحولات كشور صورت مي گيرد. اين هم جز با يك انتخابات صحيح و همگانى و مشاركت وسيع مردم، ممكن نيست.»2 انتخابات يكى از ميدانهاى مهم هم بستگى است.3 انتخابات آبروى ملى ماست. انتخابات يكى از شاخصه هاى رشد ملى ماست. انتخابات وسيله اى براى عزت ملى است. وقتى ببينند كه ملت ايران با شور و شعور و با درك كامل و آگاهى پاى صندوقهاى رأى ميروند، معنايش چيست؟ معنايش اين است که ملت براى خود حق و توان تصميم گيرى قائل است و مي خواهد در آيندة كشور اثر بگذارد و مسئولان و مديران اصلى كشور را انتخاب كند.4 حضور مردمی یک فریضه سیاسی انتخابات یکی از شاخصه هاى مهم پيروزى ملت ايران5 و يكى از نمونه هاى عظمت اين نظام است6و نماد حركت اسلامى در كشور7 و هدیة اسلام به ملت ایران است.8 مقام معظم رهبری حفظه الله در تمام سخنرانیهای خود مهم ترین مسئلة انتخابات را حضور مردم در پای صندوقهای رأی معرفی کرده، آن را فریضة سیاسی و دینی و جهاد در راه خدا میدانند که نزد خدای متعال اجر دارد؛9 ولو انسان در تشخيص اشتباه كرده باشد.10 مثل اينکه انسانى بدن خود را با ويتامين و غذاهاى مقوى تقويت كند، آنگاه ديگر ميكروبها نمي توانند در آن بدن نفوذ كنند و اگر دشمنى حمله كند، ميتواند از خودش دفاع كند.11 ایشان معتقد است: «انتخابات سرمايه گذارى عظيم ملت ايران است؛ مثل اينكه شما سرماية سنگين و عظيمى را در بانك ميگذاريد، بانك با آن كار مي كند و شما از سودش استفاده مي كنيد. انتخابات يك چنين چيزى است. ملت ايران سرمايه گذارى عظيمى ميكند، سپرده گذارى بزرگى را انجام ميدهد و سود آن را ميبرد. آرای يكايك شما مردم سهمى است از همان سرمايه گذارى و سپرده گذارى. هر رأيى كه شما در صندوق مى اندازيد، مثل اين است كه بخشى از پول آن سپرده را داريد تأمين مي كنيد. يك رأى هم اهميت دارد. هرچه انتخابات پرشورتر باشد، عظمت ملت ايران بيشتر در چشم مخالفان و دشمنانش ديده خواهد شد و براى ملت ايران حرمت بيشترى خواهند گذاشت.»12 دشمنان اسلام و ایران در 34 سال پس از انقلاب انواع شیطنتها را از جمله تحریمهای اقتصادی، جنگ سختافزاری و نرمافزاری، فشارهای سیاسی، تهاجم فرهنگی و انواع فتنهها از جمله فتنه انتخابات سال 1388 و... را برای از بین بردن اسلام و حکومت اسلامی بکار بردهاند؛ اما مردم ایران با رهبری مرجعیت آگاه و بیدار و با سلاح ایمان و توکل به حضرت حق به جنگ با این کفار رفته، پیوسته پیروز نهایی این میدان بوده اند و قطعاً دشمن بازندة این میدان بوده است: (قُلْ يَا قَوْمِ اعْمَلُواْ عَلىَ مَكاَنَتِكُمْ إِنىّ عَامِلٌ فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ مَن تَكُونُ لَهُ عَقِبَةُ الدَّارِ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُون)؛13 «بگو: ای مردم! شما هرچه بر مکانت و دلخواه خود دارید انجام دهید، که من نیز انجام دهنده ام و در آینده خواهید فهمید که برای چه کسی جهنم در عاقبت خانة او خواهد بود و خداوند ظالمین را رستگار نخواهد کرد.» مقام عظمای ولایت حفظه الله معتقد است دشمنان به شدت در کم رنگ شدن این فریضه تلاش میکنند و میخواهند که ملت انتخابات نداشته باشد14 و البته مردم ایران مثل همیشه برای ادای این فریضه و کوری چشم دشمنانشان، پای صندوقهای رأی حاضر میشوند. عدهای میگویند تبلیغات و شخصیت موجه افراد بهگونهای است که انسان دچار شک و تردید میشود. افرادی که سالها در خط مقدم انقلاب بوده اند، یا سالها در زندانهای رژیم شاهنشاهی شکنجه شدهاند؛ اما امروز حرفهایی دربارة آنها گفته میشود که تصمیم گیری دربارة رأی دادن به آنها را بسیار مشکل می کند. در این موارد چه باید کرد؟ جهت رسیدن به جواب، لحظاتی در پای درس امیرالمومنین علیه السلام زانوی ادب میزنیم: «حارث» از شیعیان امیرالمومنین علیه السلام به حضرت عرض کرد: دشمنی شیعیانت بر در خانه ات مرا میسوزاند که عده ای تو را خدا می خوانند، عدهای میانه و عدهای دربارة تو سرگردانند و شک دارند. حضرت فرمود: بهترين شيعيان من دستة وسط می باشند... عرض كرد: پدر و مادرم قربانت! چه می شود اگر شک را از دل ما بزدایی و ما را بینا کنی و وظيفة ما را مشخص نمایی؟ فرمود: «اين امري است پوشيده بر تو، دين خدا به مردان شناخته نميشود؛ بلكه به نشانة حق شناخته می گردد. اى حارث! حق را بشناس، بعد اهل حق را خواهى شناخت. »15 انتخاب آگاهانه، انتخاب بهترین از آنجا که در حکومت اسلامی شورای نگهبان افراد را تأیید یا رد صلاحیت میکند، هرگاه افرادی را تأیید کند، نمیتوان آنها را به دو دسته حق و باطل تقسیم کرد و باید به اصلح و غیراصلح تقسیم نمود؛ و به علت مهم بودن آن، دقت و توجه زیادی لازم است، از اینرو سفارش دیگر رهبر معظم انقلاب حفظه الله، در کنار حضور آگاهانة ملت این است که برای دادن رأی به اصلح تحقیق کنند و از روی علم و آگاهی رأی دهند. «هنر ملت ايران و مردم شهرها و حوزه هاى انتخابيه اين است كه دقت كنند، نگاه كنند، بشناسند اصلح را، بهترين را انتخاب كنند. بهترين از لحاظ ايمان، بهترين از لحاظ اخلاص و امانت، بهترين از لحاظ ديندارى و آمادگى براى حضور در ميدانهاى انقلاب. دردشناس ترين و دردمندترين نسبت به نيازهاى مردم را انتخاب كنند.»،16 «به كسى گرايش پيدا كنيد كه به دين مردم، به انقلاب مردم، به دنياى مردم، به معيشت مردم، به آيندة مردم و به عزت مردم اهميت مى دهد.»17 ایشان خود در بیان کاندیدای اصلح، رعایت چهار شرط: تدين، کارآمدي، دلسوزي و شجاعت را ضروری میدانند.18 ممکن است این سؤال به ذهن برسد که در حکومت اسلامی، شورای نگهبان کاندیداهای دارای شرایط را انتخاب میکند، پس چرا رهبر انقلاب حفظه الله اینقدر بر انتخاب اصلح تاکید دارند؟ آیا تحقیقات و بررسیهای شورای نگهبان به حدی نیست که مردم به دنبال کاندیدای خوب و مردمی باشند؟ آیا ذرهبین شورای نگهبان نمی تواند شخصیت و صلاحیت کاندیدا را درست تشخیص دهد؟ مقام معظم رهبری حفظه الله می فرمایند: «آن کسانی که در شوراى نگهبان صلاحيت آنها زير ذره بين قرار مي گيرد و شوراى نگهبان صلاحيت آنها را اعلام مي كند، اينها همه شان صالحند؛ اما مهم اين است كه شما در بين اين افراد صالح، بگرديد و صالح ترين را پيدا كنيد. اينجا جایى نيست كه من و شما بتوانيم به حداقل اكتفا كنيم. دنبال حداكثر باشيد و بهترين را انتخاب كنيد.»19 کاندیدای اصلح از نظر مقام معظم رهبری حفظه الله همان طور که اشاره شد، مقام معظم رهبری حفظه الله در ضمن بیانات خود، کاندیدای اصلح را با چهار نشانه و محور معرفی فرمودند که به هر کدام اشارهای کوتاه میکنیم: ز اكسير ولايت بايدت درمان كنى جان را گذر از جسم و از جان گر نخواهى هيچ درمان را به كشتى بان تمسك جو كه ايمن از خطر گردى به غير از اين نشايد ايمنى از غرق طوفان را20 ![]() 1. تدین: یکی از مهم ترین معیارهای انتخاب فرد، تدین و ایمان اوست. هر چند کاندیدا عالم ترین و متخصصترین فرد بوده باشد؛ ولی اگر ایمان او ضعيف باشد، ممکن است مردم را در طوفان بیایمانی غرق کند؛ چراکه: (وَ الَّذينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمات)؛21 «آنان كه راه كفر گزيدند، ياران ايشان طاغوت (شياطين و ديوها)يند كه آنها را از عالم نور به تاريكيهاى گمراهى در افكنند.» برای تدین مصادیق مختلفی وجود دارد که به اختصار به آنها میپردازیم: الف. انجام تکلیف شرعی: انسان متدین سعی میکند همیشه به تکالیف شرعی خود عمل کند؛ چراکه ایمان «عقيدة قلبى، اقرار به زبان و عمل به اعضا» است. انتخابات یکی از این تکالیف است که عمل به آن واجب و لازم می باشد. رهبر معظم حفظه الله میفرمایند: «...پای صندوقهای رأی بروند! همه بروند، همه رأی بدهند و طبق تشخیص خودشان عمل کنند و سهم خودشان را در ادارة کشور و در تعیین مدیریت عالی اجرایی کشور به عهده بگیرند. این یک حق و در عین حال یک تکلیف است.»22 ب. حسن استفاده، نه سوء استفاده: حبّ قدرت و ثروت در انسان متدین جایی ندارد و مؤمن راستین قدرت و ثروت را وسیلهای برای انجام وظیفه در سطح گسترده تر و خدمت به بندگان خدا میبیند. رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی رحمه الله در زمان حیات، خود را نه رهبر؛ بلکه خادم ملت معرفی می کردند، البته کسانی که برای قدرت و رسیدن به ثروت بخواهند مسئولیت ملتی را به عهده بگیرند، خداوند به راحتی از آنها نمیگذرد. رهبر معظم انقلاب حفظه الله نفوذ صاحبان قدرت و ثروت را خطری بسیار بزرگ دانسته، افزودند: «اگر کسی بخاطر تأمین نمایندگی در مجلس بعدی به صاحبان ثروت و قدرت نزدیک شود، خدا از این کار بسیار زشت نمی گذرد و انتقام الهی، حتماً بر سرنوشت او اثر خواهد گذاشت. ضمن اینکه این گونه کارها بر جامعه هم اثر منفی می گذارد.»23 ج. ترویج اصول: معیار دیگر تدین در افراد، ترویج اصول اسلامی است. کسی را می توان متدین و مؤمن نامید که: «پايبندى او به اسلام باشد، پايبندى او به عدالت باشد، پايبندى او به منافع ملى باشد، مرز او با دشمن مرز مشخصى باشد. اگر اين نشد، آن نماينده، نمايندة خوبى نخواهد بود. نمايندة ملت در واقع نخواهد بود.»24 حضرت آیت الله خامنه ای در تکمیل معیارهای انتخاب صالح ترین فرد به ریاست جمهوری «روی کار آمدن کسانی که به جای پیروی از راه امام و ترویج اصول بخواهند با تملق گویی دولتهای مستکبر غربی به خیال خود موقعیتی برای ایران دست و پا کنند را یک مصیبت برای ملت دانستند.»25 د. صلاحیت اخلاقی: کسی که با خط زيبا بر خط اول صفحة دلش نوشته است: (أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَی)؛26 «آیا نمی دانید که خدا می بیند؟» و دائماً خود را در محضر حق تعالی میبیند و میداند، زیر ذرهبین عدالت الهی قرار دارد، پس در همه حال سعی می کند اخلاقیات را رعایت کند، از اینرو رهبر فرزانة انقلاب حفظه الله میفرماید: «صلاحيت اخلاقى لازم است و همه بايد روى اين بُعد حساس باشند.»27 هـ . تقوای الهی: رهبر معظم انقلاب حفظه الله معتقدند که مدیر خوب باید دارای شئوناتی باشد، از جمله: «حفظ طهارت و تقواست. حفظ پاكيزگى در عمل است. اجتناب از هرگونه - خداى ناكرده - اختلاط با اهداف غير مشروع يا اهداف غير مقبول و غيراخلاقى است. اين، شأن سوم است. مدير خوب، مديرى است كه هر كارى را به عهده مىگيرد، با رعايت اصول اخلاقى صحيح انجام دهد. در نظام اسلامى چيزى كه به شدّت با آن مقابله مىشود، رسوخ فساد است. در نظام اسلامى، با اعتقاد بد و نادرست اينطور مقابله نمىشود كه با عمل غير صحيح و عمل غيراخلاقى و - خداى ناكرده - رسوخ فساد مبارزه مىشود. چيزى كه امروز در دوران بازسازى مسئولين كشور، همكاران دولت، مديران درجة دو و سه در دستگاههاى دولتى، تا پايينترين ردهها بايد با دقّت مراقب باشند اين است كه در اين دوران بدانند خطر رسوخ و نفوذ فساد جدّى و فلج كننده است. واقعاً فلج كننده است! در اين كار، فساد كه نمىگويد «من فسادم»! فرد مفسدى كه ديگران را به وادى فساد مىكشاند؛ فساد مالى، فساد كارى، قرارهاى نامشروع و ناموجّه در زمينههاى مسائل كارى، كسى كه انسان را تشويق مىكند و مىلغزاند به اين سمت، از اول نمىگويد «من آمدم كه شما را فاسد كنم.» اوّل با يك عنوان موجّه، با يك چيز كوچك وارد ميدان مىشود. انسان است و آسيبپذيرىِ شديد. انسان، به شدت آسيبپذير است، لذا خيلى بايد مراقب بود.»28 2. کارآمدی الف. وظیفة نماینده بر تو ميباشد كه با اصلح شوى با على در هر مقامى مع29 شوى30 «من با خودِ نماينده هاى محترم در دوره هاى مختلف وقتى مواجه شدم، به اينها گفتم: آقايان و خانمهاى نماينده! وظيفة نماينده اين نيست كه وعدة عمرانى و فلان پروژه، فلان كار را در منطقة انتخابى خود به مردم بدهد. اينها كار اجرایى است، كار دولت است. وظيفة نماينده اين است كه بتواند قانون مورد نياز كشور را پيدا كند، آن قانون را جعل كند. وقتى قانون شد - يعنى قاعده اى گذاشته مي شود - دستگاههاى اجرایى و قضایى مجبورند بر طبق قانون عمل بكنند و عمل مي كنند. وعده هاى غير عملى دادن، وعده هاى بزرگ دادن، اينها ملاك نيست. بايد مردم را متوجه كنند. گاهى علامت منفى هم هست.»31 ب. باز کردن گره کار مردم: ایشان یکی دیگر از معیارهای مدیر خوب و قابل را این گونه بیان میفرمایند: «کسی كه بتواند گره هاى زندگى مردم را در دوران كنونى باز كند، وظايف اين دوره را بشناسد و با قوت و اقتدار به آن عمل كند.»32 ج. بالا بردن توان کشور: رهبر انقلاب حفظه الله به نامزدها توصیهای مهم دارند و می فرمایند: «كسانى كه براى انتخابات خود را نامزد مي كنند، بدانند كه انتخابات يك وسيله اى است براى بالا بردن توان كشور، براى آبرومند كردن ملت. انتخابات فقط ابزارى براى قدرت طلبى نيست. اگر بناست اين انتخابات براى اقتدار ملت ايران باشد، پس نامزدها بايستى به اين اهميت بدهند و اين را در تبليغاتشان، در اظهاراتشان و در حضورشان رعايت كنند.»33 لذا مردم در انتخاب نامزد مورد نظر خود باید ببینند آیا این شخص در تبلیغات، اظهارات و حضورش به این نکته اشاره می کند یا خیر؟ هـ . علاقه به کار: صلاح، امنيت، شناختن كار، علاقه به انجام كار و رعايت تقوا و طهارت در تمام ردهها لازم است.34 و. لیاقت: «قَالَ النَّبِي صلی الله علیه و آله: مَنْ تَقَدَّمَ عَلَى الْمُسْلِمِينَ وَ هُوَ يَرَى أَنَّ فِيهِمْ مَنْ هُوَ اَفْضَلُ مِنْهُ، فَقَدْ خَانَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الْمُسْلِمِينَ؛35 پيامبر صلی الله علیه و آله فرمود: آن كس كه خود را بر مسلمانان مقدم بدارد، در صورتى كه مى داند در ميان مردم كسى برتر از او وجود دارد، به خدا و رسولش و به مسلمانان خيانت كرده است.» رهبر فرزانة انقلاب حفظه الله کسی را که لیاقت و کفایت امری را نداشته؛ اما مدیریت آن را به دست گیرد، عملی غیرمشروع دانسته و معتقدند که این شخص باید: «براى نفس كار و عمل آماده باشد. تنبلى و بىحالى و سهلانگارى و كار را به دست حوادث و قضا و قدر سپردن، اوّلين بلايى است كه ممكن است يك مدير را از صلاحيت كافى و لازم ساقط كند. جدّى بودن در كار، آرام نداشتن براى كار، احساس مسئوليت براى اصل اقدام و كار و وظيفهاى كه بر عهده گرفته، بسيار مهم است. به همين جهت هم هست كه اگر كسى واقعاً در بخشى از بخشهاى كشور احساس مىكند كه كفايت لازم براى اين كار را ندارد، معلوم نيست كه پذيرش آن كار مشروع باشد؛ چون قبول اين كار به معناى اين است كه تعهّد كند و بپذيرد كه اين كار را به انجام برساند. اين، بدون كفايت و لياقت امكان پذير نيست.»36 ز. عدالت در کار: «اعماق كشور و روستاهاى دورافتاده براى او با تهران تفاوتى نداشته باشد. حق مردم شهرهاى بزرگ و كوچك در نظر او يكسان باشد. بتواند براى رفع تبعيض و پُر كردن شكاف ميان ثروتمندان و فقرا تلاش و كار كند.»37 ح. مدیریت سالم: «[شرط نمایندگی] آمادگى و استعداد و تعهّد براى انجام كار است، به همان نحوى كه سياستهاى كلّى و برنامههاى اساسى كشور آن را اقتضا مىكند. اگر كشور سياست مشخّصى را در مقولهاى پذيرفته است، كسى كه اجراى بخشى از بخشهاى كشور را مىپذيرد، بايد آن را در همان جهت به كار و به همان سمت و با همان هدف پيش ببرد و هدايت كند؛ ولو خود او آن سياست را به طور كامل تثبيت نكرده باشد. اگر چه، در صورتى كه مجرى آن سياست را قبول نداشته باشد، معلوم نيست چقدر بتواند اين كار را به درستى انجام دهد؛ ولى به هرحال، آنكه لازم و اساسى است اين است كه مدير، مسئول يا وزيرى كه اين مسئوليت را بر عهده گرفته، كار را در جهت آن سياستهاى پذيرفته شده كه سياستگذاران در هر بخش انجام دادهاند، پيش ببرد.»38 ط. نشاط کاری: «نگاه كنيد ببينيد با معيارهاى جمهورى اسلامى، در ميان نامزدهاى انتخاباتى چه كسى كفايت و نشاط و توانايى لازم را دارد و مى تواند وارد اين ميدان شود و با چالشهاى گوناگون دست و پنجه نرم كند و تحت تأثير دشمن نيست و دشمن از آمدن او خوشحال نمى شود.»39 ی. اعتقاد به کار: کسانی که می خواهند در عرصة مدیریت تلاش کنند، اگر بخواهند بر اساس هدف و مسیر قانونی حرکت کنند، باید به آن اعتقاد داشته باشند. مقام معظم رهبری حفظه الله در اینباره میفرماید: «كسى كه دارد مىآيد، كيست؟ اصلاً عرضة اين كار را دارد يا ندارد؟ بعد، اعتقاد به اين كار دارد يا ندارد؟ بعد، اصلاً مىفهمد در كشور چه كار بايد كرد يا نه؟ ملاكهايى وجود دارد، بايد كسانى باشند كه اين ملاكها را ببينند و بسنجند. قانون اساسى اين را پيشبينى كرده. شما معيارها را مىدانيد. خوشبختانه كشور ما كشور جوانى است، لذا چهرة جوان كشور اقتضا مىكند كه يك نشاط خوب و قوى و جوانانه در كل دستگاه اجرايى وجود داشته باشد. نگاه كنيد ببينيد واقعاً چه كسى طرفدار انقلاب، طرفدار دين، طرفدار عدالت و طرفدار عدم تبعيض بين فقير و غنى است. چه كسى كفايت و دنبالهگيرى و نشاط لازم را دارد؟ چنين كسى را پيدا كنيد.»40 3. دلسوزی الف. تفاوت سلیقه: مردم از لحاظ عقل، استعداد، موهبتهای الهی، تلاش و سلیقه متفاوت هستند، و اگر چنین نبود، از زیر بار مسئولیت شانه خالی میکردند و زندگی ادامه پیدا نمیکرد. مردم و مسئولین باید مواظب باشند که این تفاوتها مشکلات دیگری برای آنها بوجود نیاورد. مقام معظم رهبری حفظه الله میفرماید: «آحاد مسئولان باید بیدار باشند و نگذارند اختلاف نظر و تفاوت سلیقه، به چالش و درگیری منجر شود.»41 ب. فهم درد مردم: «بهترين كيست؟ من نسبت به شخص، هيچ گونه نظرى ابراز نمي كنم؛ اما شاخصه هایى وجود دارد. بهترين، آن كسى است كه درد كشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم يگانه و صميمى باشد، از فساد دور باشد، دنبال اشرافيگرى خودش نباشد.»42 ج. خدمتگزار مردم: «بنده دنبال اين هستم كه شخصى سر كار بيايد... كه خود را خدمتگزار مردم بداند و توانايى داشته باشد و به آرمانهاى امام و نظام اسلامى معتقد و پايبند باشد و حقيقتاً عدالت و مبارزة با فساد براى او حائز اهميت باشد.»43 «قدرت اگر با هدف خدمت به مردم باشد، عبادت است. شايد هيچ عبادتى بالاتر از عبادت مسئولى نيست كه به خاطر تلاش و خدمت به مردم از راحت، آسايش و امنيت خود صرف نظر مى كند. اين روحية خدمتگزارى، خاكسارى، تواضع در مقابل مردم و شناخت عظمت مردم را براى خودتان حفظ كنيد، كه اين نعمت بزرگى است.»44 «انتخابات در كشور ما بايد مسابقهاى براى خدمت باشد، نه مسابقهاى براى كسب قدرت. انتخابات اسلامى اينگونه است. آنجايى كه دعوا بر سر قدرت است، آن طورى مىشود كه شما در بعضى از انتخابات دنيا مشاهده مىكنيد. يك نمونهاش را هم در انتخابات اخير آمريكا ديديد. آنجا دعوا بر سر قدرت است، دست به يقهاند، هر طرف مىخواهد قدرت را به حزب و مجموعة خودش منتقل كند. مسئله، مسئلة كسب قدرت است. صريحاً هم مىگويند: تلاش مىكنيم تا به قدرت و مقام برسيم. در منطق اسلامى قدرت، عزّت، آبرو، خوشنامى و امكانات، فقط و فقط براى خدمت به مردم و حركت دادن خود، جامعه و كشور در راه نظام مقدّس اسلامى و رسيدن به آرمانهاى بلندى است كه انسانها نيازمند آنند. اين مسند، مسابقه براى خدمت و زحمتكشى است.»45 4. شجاعت یکی دیگر از ملاکهای انتخاب اصلح، وجود شجاعت در زمینه های مختلف است. کسی که مسئولیت سنگین حفاظت از بیت المال و منافع مردم را بر عهده می گیرد، باید شجاعت کافی برای مبارزه با مفسدان اقتصادی، دشمنان فرهنگی و... داشته باشد؛ چراکه معمولاً چنین افرادی دارای قدرت فروانی هستند و مبارزه با آنها شجاعت ویژه ای میطلبد. الف. دشمن شناس و مطیع اسلام: «آن كسانى كه مرزشان با دشمن و دست نشاندگان دشمن، مرز كمرنگى است، اينها براى ورود به مجلس اصلح نيستند. كسانى بايد باشند كه مرز روشنى با دشمن داشته باشند.»466 «اگر كسى سر كار بيايد كه مطيع و تسليم آنها باشد - كه البته ما چنين كسى را نداريم كه سر كار بيايد و مطيع آنها باشد - البته آنها خوشحال خواهند شد و حرفى هم ندارند؛ اما اگر كسى آمد كه احساس كردند به انقلاب و اسلام و منافع ملى پايبند است و به مبارزة با دشمنان بين المللى و تسليم نشوى در مقابل زورگويیهاى آنها معتقد است، خواهند گفت: مردم سالارى وجود ندارد. اگر شخص متدين باشد، بيشتر هم خواهند گفت.»47 مقام معظم رهبری حفظه الله از مردم خواستند کسانی را روی کار بیاورند که: «راه امام رحمه الله و ارزشها و اصول آن بزرگوار را ادامه دهند و ایستادگی در مقابل زورگویان جهانی را ارزش بدانند.»48 «مبادا نامزدهاى انتخابات رياست جمهورى در تبليغات خود براى دلخوشى دشمنان حرفى بر زبان جارى كنند.»49 «چند سال قبل بنده مسئلة مبارزه با فساد را مطرح كردم و آن نامة هشت ماده ا ى را نوشتم؛ اما از داخل مجلس شوراى اسلامى - كه بايد مركز مبارزة با فساد باشد - فرياد اعتراض به اين شعار بلند شد. با اين بهانه كه مبارزة با فساد، سرمايه ها را از كشور فرارى مى دهد! در حالى كه قضيه به عكس است. بنده همان وقت هم گفتم كه اتفاقاً مبارزة با فساد، سرمايه گذار سالم را كه قصد فسادانگيزى و سوءاستفاده ندارد، به كار تشويق مى كند. اخيراً گزارشى از يك سازمان معتبر بين المللى خواندم كه دربارة همين مسائل كار مى كند. اين سازمان اعلام كرده كه يكى از موانع اصلى سرمايه گذارى در بعضى از كشورها عبارت است از فساد اقتصادى [اما] اينها مى گفتند: مبارزة با فساد جزء موانع سرمايه گذارى است. ببينيد چقدر فاصله هست! مبارزة با فساد مطرح مى شود، به جاى اينكه عناصر دست اندر كار استقبال كنند و در حد وظايف خود ايفاى نقش كنند، به عكس عمل مى كنند. اين، يكى از گوشه هاى كوچك حاكميت دوگانه است كه اينها دنبال مى كردند.»50 ب. شعارهای انقلابی: شاید کسی فکر کند برای رأی آوردن بهتر و مطمئنتر، باید شعارهایی با ظواهری فریبنده و جوانپسند را ضمیمة پوسترهای تبلیغاتی کذایی کرد؛ ولی تجربه در سالهای اخیر نشان داده است که مردم، اسلام و انقلاب را دوست دارند و اگر کسی واقعاً اهل عمل باشد، مردم او را حمایت می کنند. رهبر عزیز انقلاب حفظه الله به صراحت این مسئله را در بین اقشار مختلف مردم فرموده و بیان می دارند: «شعارهاى انقلاب بايستى به وسيلة مسئولين و منتخبين ما روز به روز زنده تر شود. اين شاخص است. ربطى به جناح بنديها ندارد. ربطى به اسمها ندارد. علاج دردهاى اين ملت و وسيلة رسيدن به آرمانهاى اين ملت، شعارهاى انقلاب است. اينها بايد حفظ شود. آن كسانى كه با اين شعارها به معناى حقيقى كلمه مخالفند، دشمن اين شعارهايند. اينها نبايد در مراكز تصميم گيرى واقع بشوند. بين ملتند؟ باشند. آحاد ملت، هر كسى هر عقيده اى داشته باشد، اشكال ندارد؛ اما آن كسى كه عقيده اش اين است كه اين ماشين بايد راه نيفتد، اين را نميشود پشت رُل گذاشت. يك آدمى كه عقيده اش اين است كه از اينجا بايد اين اتومبيل حركت نكند، اين شخص را پشت فرمان خودرو بگذاريم، هيچ وقت اين اتومبيل حركت نخواهد كرد. بايد كسى را بگذاريم كه معتقد به اين حركت باشد، معتقد به اين راه باشد، معتقد به آن هدف باشد، معتقد به توانایيهاى ملى باشد، معتقد به اسلام، معتقد به انقلاب باشد و شاخصه ها را قبول داشته باشد.»51 ج. مبارزه با فساد: مقام معظم رهبری حفظه الله میفرماید: «امروز ما احتياج داريم كه در كشورمان تلاش و پيشرفت و رشد علمى و فناورى، همراه با عدالت اجتماعى و مبارزة با فساد باشد.»52 هر عمل كان شد مخالف با كتاب در زمين باشد فساد و ناصواب حق فرستاد انبيا را بر عباد تا بر آرند از زمين بيخ فساد53 از اینرو مسئولین سطح عالی کشور در سطح گسترده میتوانند در خط مقدم جبهة مبارزه با فساد بوده و به منویات رهبری جامة عمل بپوشانند. به همین جهت مردم به کسی رأی دهند که خستگی ناپذیر و شجاع باشد و «حقيقتاً عدالت و مبارزة با فساد براى او حائز اهميت باشد.»54 پی نوشت: 1) بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى حفظه الله در خطبه هاي نماز جمعه، 24/11/1382.
2) بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى حفظه الله در اجتماع بزرگ زائران و مجاوران حضرت علی بن موسی الرضا، 1/1/88. 3) بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى حفظه الله در ديدار خانواده هاى شهدا با ایشان، ۱۳۸۴/۰۳/۰۳. 4) بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى حفظه الله در جمع مردم استان كردستان &nda نظرات شما عزیزان: برچسبها: انتخاب, انتخابات, مقام معظم رهبری, |